אסטרטגית קידום אתרים
כל פרויקט קידום אתרם מתחיל מתהליך תכנון העבודה, או במילים אחרות מאסטרטגית קידום אתרים. לפעמים האופן בו מקדם אתרים כלשהו בוחר לתכנן את העבודה על אתר הלקוח, היא זו שגורמת לו לבחור בשירות זה על פני אחר. בין חברות ומקדמים שונים, יהיה בסיס דומה לעבודה אבל האסטרטגיה לא בהכרח תהיה זהה. ישנה חברה שתשקיע יותר בתוכן ארוך ואיכותי בעוד שישנה חברה שתעדיף פחות תכנים. ישנה חברה שתבנה 10 קישורים בחודש לאתר קטן בעוד שמקדם אחר יבנה 5. את האסטרטגיה אפשר לכתוב בתור תכנית עבודה מסודרת לאחר שהלקוח חתם על חוזה עבודה, או לתאר אותה בעל פה. רוב ספקי השירות וחברות לא ישקיעו זמן בכתיבת תכנית קידום מקיפה ומעמיקה לפני שהלקוח הפך מפוטנציאלי ללקוח משלם.
הכל מתחיל בכמה שאלות ללקוח
מקדם אתרים שמתחיל לקדם אתר מבלי לבדוק את העסק של הלקוח, המטרות והרצונות שלו, בעצם לא עושה את עבודתו כמו שצריך וגם, למעשה, לא ממש יכול להרכיב אסטרטגיה. עליו לדעת מה מיוחד בעסק של הלקוח שלו ומה מבדיל אותו ממתחריו. מי קהל היעד שלו, מהן המטרות שלו לטווח הקצר ומהן המטרות לטווח הארוך. חשוב גם להבין במקביל מה הוא לא רוצה שהקידום יניב. למשל לא יתכן שתיבנה תכנית קידום מבלי שברור למקדם באיזה אזורים בעל העסק מספק שירות.
לרוב האסטרטגיה תתנהל באופן הבא
- חקר מילות מפתח – לאחר שהמקדם הבין את מהות העסק של הלקוח והרצונות שלו עליו להתחיל בתהליך חקר מילות מפתח. ישנם כלים שונים שבהם אפשר להיעזר. בסופו של דבר את רשימת המילים יש לנקז לתוך כלי תכנון מילות המפתח של גוגל ולבדוק בו את טווח/נפח החיפושים. יש לשלבהכל בצורה מסודרת בקובץ אקסל ולכלול כל מילה אפשרית כולל מילים עם נפח חיפוש אפסי. אם האתר כבר מחובר לכלי מנהל האתרים אפשר לקחת גם משם רשימה לא קצרה של מילים בהן האתר מקבל הופעות והקלקות.
הלקוח צריך להיות מעורב במידה מסוימת בחקר מילות המפתח, לתת את המילים הבסיסית לעזור למקדם לחדד את המחקר. לאחר שהוא מוכן, יש לבדוק את הרלוונטיות של מילות המפתח. עליה גם המקדם וגם הלקוח צריכים לומר את דעתם. לפעמים הלקוח מאוד ירצה לקדם ביטוי מסוים, ולאחר שהמקדם אומר לו שיחסית לעסק שלו, הרלוונטיות היא נמוכה מאוד, המילה יורדת בתכנית הקידום.
וכעת יש להחליט מה לקדם בעדיפות ראשונה ומה בעדיפות ראשונה. יש להחליט מהי מטרה שתרצו להשיג בטווח הקצר יותר ומה בטווח הארוך יותר. יש להחליט האם הקידום יהיה בעיקר מקומי או גם מקומי וגם כללי. יש להחליט כמה מילות מפתח בזנב ארוך יהיו בתהליך הקידום וכמה מילים כלליות (התחרותיות ביותר בתחום העסק).
- אופטימיזציה לאתר – לאחר שחקר מילות המפתח הוכן, יש לבדוק את האתר לעומק. חלק מהמקדמים זוכרים בעל פה את כל הדברים שצריך לבדוק, אחרים עובדים עם צ'ק ליסט מסודר. להלן חלק מהסעיפים שצריף לבדוק:
- תוכן
- קישורים פנימיים וחיצוניים
- מהירות האתר
- חווית משתמש
- קוד
- איך האתר נסרק בגוגל
- היררכיה
כאשר מדובר באתר ענק, תהליך האופטימיזציה יכול להימשך זמן רב ולכן יש לבצע אותו במקביל לקידום עצמו ולא לבצע אותו ורק אחר כך להתחיל לקדם. ברגע שהדברים החשובים ביותר טופלו אפשר להמשיך לקדם ולשפר את האתר במקביל.
- בניית קישורים – עצוב וכואב לראות ספקי שירות קידום אתרים אורגני, שמלבד לבנות קישורים לאתר, לא עושים שום דבר. כיום חשיבות הקישורים ירדה, אבל בכל זאת, בתחומים תחרותיים לא ניתן להסתדר ללא בניית קישורים. לכן חשוב להחליט מאיפה יגיעו הקישורים, כמה בכל חודש ולתכנן לאן באתר הם יכוונו בהתאם לחקר מילות המפתח והדפים הרצויים לקידום. חשוב, מאוד לגוון על טקסט העוגן כלי ליצור פרופיל קישורים כמה שיותר טבעי.
- תוכן – מדובר בחלק החשוב ביותר לקידום האתר בפועל. ללא תוכן לא ניתן לממש את מלוא הפוטנציאל של הקידום. חשוב מאוד שיהיה בלוג באתר בו יוזן התוכן לפי מילות המפתח. כל מילה, גם אם היא בעלת מפח חיפוש אפסי, צריכה להופיע באתר. ישנם מילים שאפשר לקדם על אותו הדף וכך להימנע מתכנים כפולים. חשוב להחליט כמה מאמרים יעלו מידי חודש. חשוב להחליט מה ישולב בבלוג שבאתר ומה יופיע בתור קטגוריה או תת קטגוריה. כמו כן, יש להעדיף תוכן כמה שיותר איכותי. עדיף לעלות לאתר 10 מאמרים ארוכים ואיכותיים מאשר 20 מאמרים קצרים ושטחיים. יש להקפיד על עקביות בכמות הזנת התכנים לאתר.
- ניתוח ומעקב אחרי תנועת משתמשים ומצב האתר – אחת לשבוע כדי לבצע בדיקה נתונים בכלי מנהל האתרים וגוגל אנליטיקס. משם ניתן להבין את תנועת הגולשים ואת הופעות האתר בגוגל וכיצד אפשר למשל לשפר את אחוז ההקלקות. כמו כן, אפשר להבין מאיזה עמודים המשתמשים בורחים ובאיזה עמודים הם נשארים לא מעט זמן. כמו כן חשוב לעקוב אחר גורמים שיכולים להזיק לאתר כמו קישורים לא טובים.
חשוב להבין: כאן הוצגה לפניכם אסטרטגיה בסיסית לקידום אתרים. לכל אתר התהליך עלול להיות קצת שונה. יכול להיות הבדל בין קידום אתר של טכנאי מחשבים ולבין קידום חנות וירטואלית של מותג גדול. לכן יש לתפור את האסטרטגיה בהתאם לכל אתר במקום לברר רק מהי האסטרטגיה הכללית של מקדם אתרים כלשהו.
אודות המחבר
-
אליחי כהן עוסק בקידום אורגני וממומן משנת 2010, חובב טכנולוגיה ונושם את האינטרנט.
דקה אחת בלי פס רחב הוא כמו נצח בישבילי.